понеділок, 9 листопада 2015 р.

ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНІ ТИЖНІ В УЧИЛИЩІ

Мар’янич Т.Г.- методист  ВПУ№25 м. Хмельницький
Проведення природничо-математичних тижнів в училищі
Формування в учнів навичок самостійної діяльності, творчого потенціалу, креативного мислення і здатності використовувати знання на практиці є важливим завданням сучасної освіти. Адже «освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, не має ніякої цінності…» Р.Т. Кіосакі. Для розвитку цих якостей велике значення має позакласна робота. Коли учень за власним бажанням відвідуватиме позакласні заходи, то він і на уроках буде більш зацікавлено ставитися до навчального матеріалу, краще його розумітиме й засвоюватиме. Одним із засобів зацікавлення учнів є проведення предметних тижнів. На цій основі створюються великі можливості для переконання учнів у тому, що фізика, математика, біологія, географія, хімія, інформатика - може бути по-справжньому цікавою, корисною, несподіваною й навіть веселою.
 

Предметний тиждень — це визначна подія у житті училища. За кілька тижнів до початку предметного тижня на дошці оголошень з’являється оголошення: «Увага! НЕЗАБАРОМ  в училищі проводитиметься природничо-математичний тиждень. До програми тижня ввійде конкурс, у якому ви маєте «оспівати» предмети: математика, фізика,  географія,інформатика, хімія, біологія,  у формі вірша, пісні, оди, сонета, гуморески тощо. Якщо, вже, в цю мить, до вас прийшло натхнення чи виник задум майбутнього твору - беріться за перо! Участь у конкурсах тижня дасть вам змогу отримати справжнісінькі гроші   (у.о.ВПУ №25), за які ви зможете придбати на аукціоні те, що душа забажає, - навіть додаткові бали з усіх предметів.  А завершиться тиждень неймовірною дискотекою (вхід – за у.о. ВПУ №25). Чудовий настрій -  гарантуємо!».
 В цей період кожен педагог веде активну агітацію серед учнів до участі у різних конкурсах, розв’язуванні завданнь, виконання яких дасть змогу заробити  «мудрики», які в свою чергу в день аукціону дадуть змогу учням придбати необхідне приладдя для навчання та інші важливі і потрібні речі. Звичайно,  кожен рік придумуємо різні заходи,  але обов’язково проводимо відкритий урок, олімпіаду з хімії, фізики, математики (відповідно до місяця,  в якому проводимо тиждень), конкурс газет, газети викладачів із завданнями, за які учні отримують  валюту ВПУ№25 - «мудрики». Останні роки знизилась активність учнів, тому ми в 2015 році вирішили почати тиждень урочисто з лінійки на якій сперечались всі «цариці науки»,  хто з них головна, і на лінійці учням повідомили, що чекає їх на цьому тижневі. Підготували природничо-математичний вечір, на якому викладачі фізики, математики, інформатики випробовували команди на знання своїх предметів:  ставили перед  учасниками життєві завдання і вони мали їх вирішувати, використовуючи знання цих предметів. В минулому навчальному році, в рамках тижня, проводився КВН «Трохи про любов до науки». Коли проводяться такі заходи, актовий зал завжди повний, так як ми завжди проводимо додаткову гру з вболівальниками. Педагоги з хімії, біології, екології підготували конференцію  «Енергія в природі та  житті людини»  на якій учні виступали як вчені, літератори, кореспонденти, екологи, говорили про природу, як треба її захищати від неправильного використання природних ресурсів. В кінці тижня проводиться аукціон, на якому продаються лоти, кожен лот має свою ціну, його назва написана у вірші-загадці, тому відразу не здогадаєшся про що йде мова. Найцікавіше відбувається тоді, коли починаються торги. Справжнісінький молот і «Лот №1, початкова ціна 5 мудриків…..» приведу приклади текстів  лотів:
«Лот 1                  . Якщо він раптом запрацює ненадійно –
Вона його робочу форму відновляє.
Ці два предмети є при учневі постійно,
І кожен з вас їх в своїй сумці має.
                          (Олівець, точильниця)
Лот 2.
Ці речі тобі, друже, допоможуть
Не тільки лінію пряму провести,
А будь-яку фігуру можуть
Допомогти тобі накреслить.
                          (Фігурна лінійка, олівець)
Лот 3.     Без неї ви – як риба без води.
Без неї учень – ні туди і ні сюди.
Щоб досягти вершин наук,
Не випускаєте її із рук.
                          (Ручка)
Якщо усмішка пропаде з лиця –
Візьми у руки цього стрибунця.
В дитинство ти повернешся на мить,
Бо цей дружок тебе розвеселить.
                          (М’ячик)
         Лот 4.       Щоб по життю навчитись твердо крокувати,
Уміти треба прямо лінію вести.
Тож допоможе руку впевнено тримати
Ця річ, яку отут придбаєш ти.
                          (Лінійка)
Тільки у житті залежить все від тебе.
А в навчанні чи в роботі – річ така потрібна:
Все з’єдна докупи при потребі,
Гріх заліпить, приховає гідно.
                          (Клей)

Сьогодні хочемо поділитись сценарієм проведення КВН «Трохи про любов до науки». Тиждень проходив у лютому і до дня Святого Валентина викладачі фізики ВПУ №25 м. Хмельницького - Мар’янич Т.Г., Савчук Н.В.  розробили цей сценарій.
КВН
Тема «Трохи про любов ... до науки»
Мета: активізація пізнавальної діяльності.
Звучить вступ до телевізійній гри КВН
Ведучий: Дорогі гості та учасники гри! Для чого ми сьогодні зібралися? Для кого ми починаємо КВН? Звичайно для вас, дорогі наші учні. Щоб ви сьогодні трохи і подумали, і повеселилися. Краще дізналися таланти і здібності один одного, разом подумали над важкими питаннями, пораділи перемогам і з користю провели час. Для того, щоб ви не ставили запитання: а для чого нам фізика? Чому на уроках з електротехніки вчимо закони фізики? Я дуже сподіваюся, що після КВНу ви зрозумієте, що фізика і електротехніка не сухі науки, що в них можна знайти багато привабливого. Я бажаю всім гарного настрою і перемоги!
Команди, прошу, на сцену! Наш КВН проходить у переддень дня святого Валентина, тому і присвятимо ми його коханню.
Конкурс 1. «Художник»
Звучить пісня «Я не Рафаель»
Ведучий.:
Зараз ми запрошуємо по одній людині від команди.
Завдання:
Використовуючи запропоновані елементи намалювати портрет коханої людини. Для малюнка пропонуються модулі із зображеннями елементів електричного кола.
Оцінюється:
1. Художня сторона малюнка - максимум-5 балів
2. Назвіть всі використані елементи. За кожен елемент-1 бал
Ведучий: Пам’ять хороша - дуже важлива річ, особливо в сімейному житті. Часто, особливо дівчата, ображаються, що не пам’ятає хлопець якоїсь дати: день знайомства, день народження тощо.
Конкурс 2. Тренуємо пам'ять.
Завдання: По одній людині від команди. За жеребом визначаємо, хто виступає першим. Перед учасником на 1 хвилину відкривається піднос з 10 предметами. Він повинен запам’ятати і переказати через хвилину якомога більше предметів. Другому учаснику представляють інші предмети. Якщо підібрати важко, то частину замінюють, або він не присутній при виступі гравця іншої команди. Оцінка конкурсу: по одному балу за кожен вірно названий предмет.
Конкурс 3. «Приватний детектив»
Підозри, сумніви. Всяке в житті буває. Часом і найняти приватного детектива доводиться. А чи зможете ви виступити в цій ролі. Спробуємо давайте свої сили в ролі інспектора.
Командний конкурс. Завдання команди отримують по черзі – кожна команда має свою історію. На обговорення дається 2 хвилини. Якщо команда дає неповну відповідь або не вірну, то можуть відповісти гравці іншої команди. Оцінка конкурсу: Вірна відповідь - 3 бали, Невірна відповідь - 0 балів
Завдання до конкурсу «Детективи»
Завдання 1. Історія 1.Смачного. Хороша історія, сказав Інспектор, вислухавши потерпілу, у якої з сараю тільки що вкрали 2 гусей. Розкажіть все по порядку.
-                     Повертаючись додому від сусідки, я помітила, що двері в сарай відкриті. Я впевнена, що злодій викрав би всіх гусей, але його хтось попередив. Мені здалося, що хтось свиснув, коли я підходила.
-                     Так, то ви чули свист, - сказав інспектор, - доведеться ближче познайомитися он з тим хлопцем.
-                     Я нічого не бачив і не чув, - сказав мотоцикліст, - я тільки що під’їхав. Щось сталося з мотоциклом. Зіпсувалася свічка.
-                     Ні, молода людина, у вашому поясненні дещо не сходиться. Дуже шкода, але швидше за все вам на вечерю доведеться тюремну юшку їсти. Чому інспектор запідозрив молодого чоловіка? 
Картинка Мотоцикліст тримає в руках свічку.
Історія 2. Зниклі гроші
Зникло 2000 євро. Я 2 рази перерахував суму.
- Кого ви підозрюєте у злочині?
- Навіть не знаю і кого.
- Як все сталося?
- Я перераховував гроші. Раптом у кімнаті стало темно. Потухла лампа. Я поставив на стіл стілець, хотів перевірити лампу. Від сильного опіку я похитнувся і звалився на підлогу. Якийсь час я пролежав без свідомості. Отямився і побачив весь цей безлад. Гроші пропали. Ось і все, що можу повідомити.
- Я звинувачую вас у крадіжці грошей. Все розказане вами суцільний вигадка. Чому він так вирішив. Малюнок «Лампа денного світла»
Історія 3.
Новорічна ялинка.
- Я повинен оглянути вашу квартиру. Ваш сусід стверджує, що поки він вчора у вас співав різдвяні пісні під ялинкою, яка горіла різнокольоровими лампочками, ви проникли в його квартиру. Викрали у нього дещо з цінних речей.
- Ні, інспекторе, в минулий вечір нас не було дома. Правда, я прикрасив ялинку, навіть повісив гірлянду. Зараз розбуджу дружину і сина, вони ще сплять, ми вчора пізно повернулися. Квартиру можете дивитись. Шукайте.
- Спасибі, але я бачу, що в цьому немає необхідності. Обманює ваш сусід. Поясніть, чому інспектор так вирішив.  Малюнок «Гірлянда без одної лампочки»
Історія 4. На покинутій дачі.
Сім’я Петренків виїхала з дачі, коли настали холоди. Сусід Войтенко погодився наглядати за дачею. Через якийсь час він зателефонував господарям і сказав, що дача пограбована. Ось, що він розповів інспектору: «Якось вночі я почув дивний шум. Незважаючи на сильний мороз, я пішов подивитися, в чому справа. Я заглянув у вікно. Всі вікна замерзли, і я нічого не зміг побачити. Продихав невеличку дірочку в льоду на склі, посвітив ліхтариком і побачив весь цей безлад».
-                     Все ясно, сказав інспектор. Ви арештовані. Що змусило інспектора прийти до такого висновку? Льоду на склі з вулиці бути не може.
Конкурс 4.Третій зайвий.
Командний конкурс. Час 3 хвилини. Команди отримують картки, із завданням, забрати один термін, що відрізняється за своїм значенням від двох інших. Обґрунтувати свій вибір. Оцінка: по балу за кожну правильну відповідь.
Прилади для конкурсу «Третій зайвий»
1.Амперметр, Вольтметр, Динамометр.
2.Кулон, Вольт, Ом.
3.Сила струму, Вольтметр, Міліамперметр.
4.Резистор, Опір, Конденсатор.
Конкурс 5. Домашнє завдання.
Кожна команда вдома виготовляє саморобний музичний інструмент. Під його супровід хтось з команди виконує Серенаду під вікном коханої. Серенада під вікном коханої. Як це романтично, кожна дівчина в душі мріє про це. Конкурс оцінюється максимум 10 балів. Якість інструменту - 5 балів, Вибір і виконання пісні - 5 балів.
Конкурс 6. Конкурс уболівальників «Я знаю, що ти знаєш»
Уболівальники команд на аркуші паперу пишуть прізвища вчених-фізиків. Час 5 хвилин. Оцінка конкурсу: Викреслюються прізвища загальні у команд. Бали команда отримує за кількістю прізвищ, які залишились.
Питання.
1.                Чому клімат островів більш помірний і рівний, ніж клімат великих материків?
2.                Яке значення в природі має велика питома теплота плавлення льоду?
3.                Чим пояснити той факт, що на початку осені вода в річках та озерах не замерзає, хоч температура повітря на декілька градусів нижча від нуля.
4.                 Як  Альберт Ейнштейн пояснював своїм учням  свою спеціальну теорію відносності, з чим порівнював?
Конкурс 7. Конкурс капітанів.
Ведучий: Всім хоч раз доводилося слухати, а потім і розповідати казки: дітям, племінникам, друзям. Капітани отримують завдання. Виконують його, а потім розкажуть нам з вами, що ж нового вони дізналися про казку «Ріпка» та «Іван царевич і сірий вовк». Час конкурсу 5 хвилин.
Завдання до конкурсу капітанів
Завдання 1. «Ріпка». Яку сумарну силу приклали дід, баба, внучка, Жучка, кішка і мишка, якщо максимальне зусилля діда 243 Ньютона, а кожного наступного героя в 3 рази менше попереднього. Існує формула для вирішення цього завдання. Запишіть її.
Завдання 2. «Іван царевич і сірий вовк». «Тобі на своєму доброму коні в три роки не доїхати до Жар-птиці». Визначте середню швидкість при такій подорожі, якщо дальність подорожі відповідає довжині екватора. Радіус Землі 6400км.
Журі підводить попередні результати.
Слово надається капітанам
Журі повідомляє результати гри.
Ведучий:Ну як, зрозуміли як важливо знати фізику? Скрізь, де б ви не працювали , в які б ситуації не попадали, знання законів фізики обов’язково допоможе вам знайти вихід з будь-якої складної ситуації.
Підведення підсумків та нагородження переможців.  При проведенні конкурсів та завдань використовуються презентації, які висвічуються на широкоформатний екран.
Предметний тиждень є комплексною формою роботи. Це можливість для спільної діяльності учнів різних вікових категорій, можливість для кожного учня проявити свої здібності, приклад плідної співпраці викладачів різних предметів, класних керівників, тобто приклад діяльності, яка об’єднує педагогічний колектив. Тому велику увагу педагоги  приділяють проведенню тижнів загальноосвітніх дисциплін, декад правових знань, тижнів з професій яких ведеться підготовка в училищі.
Список використаних джерел та літератури:
1.  Гончаренко С.У., Мисечко Є.М. Контрольні роботи з фізики.10-11 класи: Посіб. для вчителя / С.У.Гончаренко, Є.М.Мисечко  - К. : Освіта, 1998. - 141с.
2.  Болховитинов  В.Н., Волховой В.И. и др. «Твое свободное время» / В.Н.Болховитинов – М : ВАП, 1994. - 464с.
3.  Благодаров В.С., Равуцкая Ж.И. Физика. 7-11 классы: Организация внеклассной работы. Банк методических идей. Творческие мероприятия / В.С. Благодаров,  Ж.И. Равуцкая - Волгоград: Учитель, 2011. – 153с.

4.  Брейгер Л.М., Глинская П.В. Предметные недели в школе. Химия. Физика / Л.М. Брейгер, П.В.Глинская - Волгоград: Учитель, 2001. – 45с.

Немає коментарів:

Дописати коментар